Jedinečná hra cílená na nejčastější pohybové potíže. 112 zábavných cviků, 7 příběhů, 7 herních plánů, 7 pohybových map
Název vzdělávacího programu | Tematické zaměření | CS | Délka | Anotace |
---|---|---|---|---|
P1 – Edukační program zaměřený na cestu knihy od autora až ke čtenáři pro 1. a 2. ročník ZŠ | čtenářství, tvorba knihy, pohádky, komunikace v mateřském jazyce, tvorba autorských textů, kreativita | 1. st. ZŠ | 16 vyučovacích hodin | Žáci se v rámci dílčích aktivit programu seznámí s různými podobami knižního média. Získají povědomí o současné i klasické literatuře pro děti. Setkají se s autory a ilustrátory dětských knih. Setkání budou vedena formou workshopů a besed, během kterých autoři obeznámí účastníky s jednotlivými kroky vedoucími k vydání knihy. Žáci řízeně projdou tvůrčími aktivitami, během kterých budou využívat poznatky získané od tvůrců programu a od profesionální literárních umělců. Tyto tvůrčí aktivity budou mít podobu jak slovesnou, tak výtvarnou. V závěrečné části programu žáci poznají fyzický proces tvorby knihy. Zjistí, jakým způsobem se kniha pomocí jehly a příze váže, a sami si také knihu vytvoří. Program je vytvořen vyriantně. V jedné verzi pro žáky běžné ZŠ, ve druhé verzi je zpracovaná varianta ověření pro žáky s SVP. |
P2 – Edukační program zaměřený na cestu knihy od autora až ke čtenáři pro žáky 3. až 5. ročníků ZŠ Jak se rodí (vzniká) kniha v přímém přenosu | čtenářství, tvorba knihy, pohádky, komunikace v mateřském jazyce, tvorba autorských textů, kreativita | 1. st. ZŠ | 16 vyučovacích hodin | Edukační program zaměřený na cestu knihy od autora až ke čtenáři má za úkol seznámit žáky 3. až 5. ročníků základní školy a speciální základní školy s kompletní tvůrčí a produkční činností vedoucí k vydání knihy. Během plnění aktivit vedoucích k vydání knihy budou u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen žáci se SVP) rozvíjeny níže uvedené klíčové kompetence. Pod vedením pedagoga společně vytvoří témata, která jsou jim blízká a zároveň souvisí s učivem a vzdělávacími činnostmi ve škole. Žáci si zvolili témata, která přímo souvisí s učivem českého jazyka, slohu a literatury pro 3. - 5. ročník. Tato témata zpracovali do deseti kapitol knihy, kterou mohou používat jako pomůcku při svém dalším studiu. Zároveň může být kniha i přínosem pro pedagogy, a to jako zdroj informací a námětů pro práci s žáky základní školy běžného typu. Žactvo společně s pedagogem a pod vedením knihovnice absolvovalo lekce v knihovně, dále podniklo exkurze, besedy a workshopy, a tímto způsobem prošlo tvůrčími aktivitami, jejichž výstupy se staly součástí vzniklé knihy. V neposlední řadě došlo k setkání žáků se SVP a žáků běžné základní školy (dále jen žáci ZŠ). V rámci společné diskuse rozebírali kon- krétní hodnotové postoje a vlastní názory, ke kterým děti během tvůrčího procesu dospěly. |
P3 – Edukační program zaměřený na cestu knihy od autora až ke čtenáři pro žáky 6. a 7. ročníků ZŠ Učíme se ve světě komiksu | čtenářství, tvorba knihy, pohádky, komunikace v mateřském jazyce, tvorba autorských textů, kreativita | 2. st. ZŠ | 16 vyučovacích hodin | Zapojením do projektových aktivit by se žáci měli seznámit s různými příklady komiksu jako literárně-výtvarným útva- rem. Setkání budou vedena formou schůzek s knihovníky, formou výukových jednotek s různými tématy vztahujícími se ke komiksovým ukázkám a formou besed, během nichž žáci projevují svůj zájem – mohou klást dotazy, porovnávat příklady své tvorby apod. V rámci projektových aktivit bychom rádi navštívili knihovnu. Zajímavá by byla i beseda s au- torem komiksů. V průběhu lekcí by se žáci měli věnovat i tvůrčím aktivitám. Jejich práce bude vedena tak, aby tvořili jednotlivé části ko- miksu (jedná se o pokusy se zaměřením na výslednou podobu jak slovesnou, tak i výtvarnou), což je nutné ze samotné podoby našeho hlavního cíle, tj. tvorby vlastního komiksu. Program je tvořen variantně, zeleně podbarveně jsou metodické a didaktické materiály určené pro realizaci programu se žáky s SVP. |
P4 – Edukační program zaměřený na cestu knihy od autora až ke čtenáři pro žáky 8. a 9. ročníku ZŠ Stránky města | čtenářství, tvorba knihy, pohádky, komunikace v mateřském jazyce, tvorba autorských textů, kreativita | 2. st. ZŠ | 16 vyučovacích hodin | Edukační program zaměřený na cestu knihy od autora až ke čtenáři pro žáky 8. a 9. ročníků je zaměřený na seznámení s kompletní tvůrčí a produkční činností vedoucí k vydání knihy. Žáci připravují podklady pro vznik knihy. V hodinách výtvarné výchovy a literatury navštíví knihovnu a tvoří vazbu knihy a bloku. V průběhu dalších hodin se seznamují se vznikem tohoto média a aktivně tyto získané znalosti a zkušenosti uplatňují při návrzích a tvorbě podkladů pro vydání vlastní knihy. Postupují od tvůrčích nápadů: v rámci setkání s autorem a ilustrátorem, přes redakční rozvahu, návštěvu nakladatelství, až po samotnou kompozici knihy (spolupráci s profesionálním grafikem), vytištění (návštěva tiskárny, práce s náklady a z nich vyplývajících omezeních). Program je tvořen variantně, zeleně podbarveně jsou metodické a didaktické materiály určené pro realizaci programu se žáky s SVP. |
P5 - Nové technologie a jejich využití v rozvíjení kreativity Základy 3D technologií | polytechnika, kreativita, 3D tisk, 3D skenování, CNC přístroje | SŠ | 16 vyučovacích hodin | Žáci zapojení do programu se naučí v rámci dílčích aktivit využívat a rozvíjet nové technologie směřující ke kreativitě. Získají povědomí o konkrétním využití 3D tiskáren a 3D skenerů pro tvorbu prostorových a digitálních modelů. Seznámí se s širokým uplatněním, možnostmi a funkcemi pořízeného vybavení (3D skener, 3D tiskárna, laserová řezačka a gravírka pro práci s jinými materiály – dřevo, CNC fréza). V rámci pracovních skupin využijí svých znalostí pro tvorbu 3D objektů vytvořených za pomoci softwaru určeného pro modelování 3D objektů. Žáci budou v průběhu dílčích aktivit využívat informace získané z technické literatury, manuálů používaného zařízení, ukázkových filmů o moderních technologiích a odborných přednášek. Samostatně řeší metody a využití pro rozvíjení dovedností na různé úrovni obtížnosti. |
P6 - Programování aplikací do chytrých zařízení | smartphone, programování, aplikace, polytechnika, grafika | 2. st. ZŠ či totožných ročníků gymnázia | 16 vyučovacích hodin | Žáci zapojení do programu se naučí v rámci dílčích aktivit využívat a rozvíjet nové technologie směřující ke kreativitě. Získají povědomí o konkrétních možnostech tzv. chytrých zařízení pro tvorba mobilních aplikací využívajíce intiutivní prostředí MIT App Inventor, jehož výhodou není pouze fakt, že je volně přístupný a zcela zdarma, ale zároveň nevyžaduje náročnější pochopení syntaxe zápisu příkazů jako např. vyšší programovací jazyky. |
P7 – Zpracování místního tématu z historie, folkloru, zeměpisu, hospodářství regionu a umění pro děti MŠ Od radlice ke koláči | historie, folklor, zeměpis, hospodářství regionu, předškolní vzdělávání | MŠ | 16 vyučovacích hodin | Program má za cíl rozvíjet kompetence v komunikaci v mateřském jazyce, orientovat se v geografickém prostoru, schop- nost učit se, rozvíjet kulturní povědomí a osobní vyjádření. Děti mateřských škol se během programu naučí reflektovat kulturní tradice regionu, získají zkušenost ve veřejném vystupování v rámci školního divadelního představení nebo v rámci výtvarné tvorby. Výstupem programu bude veřejná prezentace dětských kreseb na vybraná témata z pověstí. |
P8 – Zpracování místního tématu z historie, folklo- ru, zeměpisu, hospodářství regionu a umění pro 1.–2.ročník ZŠ Děčínsko v pověstech | historie, folklor, zeměpis, hospodářství regionu, knihovna, muzeum | 1. st. ZŠ | 16 vyučovacích hodin | Žáci se v několika dílčích blocích seznámí s řemeslnými tradicemi v okolí Děčína. Při komentované procházce městem se naučí orientovat v pamětihodnostech města a získají o nich základní povědomí. Na základě prohlídky zámku v Benešově nad Ploučnicí si vyzkouší psaní brkem a vyrobí sádrové kachle. Kamnářství a keramiku budou dále zkoumat v Muzeu města Ústí nad Labem a v Oblastním muzeu v Děčíně, kde se dále seznámí se vznikem města a kmenem Děčanů. Následně se seznámí s nejznámějšími pověstmi Děčína. Pověst o Ovčím můstku i zdramatizují. V neposlední řadě se žáci setkají se spisovatelkou. Od tohoto setkání si slibujeme zvýšení zájmu o čtení, poznávání literatury a poznávání knihovny, včetně jejího účelu. V závěru projektu si vyrobí vlastní knihu. |
P9 – Zpracování místního tématu z historie, folkloru, zeměpisu, hospodářství regionu a umění pro 3.–5. ročník ZŠ Řeka Labe v historii i současnostich | historie, folklor, zeměpis, hospodářství regionu, knihovna, muzeum, Labe | 1. st. ZŠ | 16 vyučovacích hodin | Žáci se v rámci dílčích aktivit seznámí s řekou Labe, naučí se orientovat se na mapě, získají širší povědomí o městech, kterými Labe protéká a o našem sousedním státě Německu. Naučí se vyhledávat a zařazovat rostliny, které u Labe na- jdou, vyrobí si herbář. Seznámí se s problémem nedostatku vody v Labi a s historií povodní. Získají informace o historii a současnosti lodní dopravy na Labi, prohlédnou si technickou památku zdymadla a blíže se seznámí s prací lodníka. Seznámí se s problematikou výskytu lososů v Labi a jejich cestou Labem do řeky Kamenice. Přečtou si a zpracují jednu pověst, která se odehrává v blízkosti Labe a souvisí s ním. |
P10 – Zpracování místního tématu z historie, folkloru, zeměpisu, hospodářství regionu a umění pro 6.–7. ročník ZŠ Jak se žilo ve středověku | historie, folklor, zeměpis, hospodářství regionu, knihovna, muzeum, Louny, středověk | 2. st. ZŠ | 16 vyučovacích hodin | Žáci se v rámci dílčích aktivit programu seznámí s obdobím středověku jak obecně, tak regionálně. Prostřednictvím vy- braných historických témat získají povědomí o každodenním životě ve středověku. Seznámí se také s geografií Lounska a s významnými událostmi, osobnostmi a památkami Loun a okolí. Žáci se aktivně účastní poznání různých forem iden- tity středověkých obyvatel Loun a okolí, budou konfrontováni s náboženskými konflikty ve středověku a různými národ- nostními nebo sociálními rozdíly ve středověké společnosti. V rámci programu absolvují různé úkoly, k jejichž vyřešení budou potřebovat nasbírané vědomosti a znalosti, rozšířené o informace získané z dostupných knižních i digitálních zdrojů. Během jednotlivých dílčích aktivit budou vycházet z dobových textů či z monografií o Lounech. Žáci se účastní komentované vycházky po městě Louny a v rámci animací budou reflektovat vybraná témata výtvarnými pracemi nebo aktivní účastí v ukázkách starých řemesel (tkaní, pečení placek, výroba slovanských šípů) nebo dalších dobových aktivit (ruční výroba papíru, psaní brkem a inkoustem). Seznámí se také s dobovými rituály a s dobovými materiály v časovém rozpětí od raného středověku do novověku. |
P11 – Zpracování místního tématu z historie, folkloru, zeměpisu, hospodářství regionu a umění pro 8.–9. ročník ZŠ Louny na konci 19. a počátku 20. století | historie, folklor, zeměpis, hospodářství regionu, knihovna, muzeum, Louny | 2. st. ZŠ | 16 vyučovacích hodin | Program za pomoci jednotlivých částí seznámí žáky s obdobím přelomu 19. a 20. století. Historii poznají žáci v regio- nálním i obecném měřítku. Seznámí se s urbanistickými proměnami Loun, s rozkvětem průmyslové výroby, regionální literaturou, se společenským a kulturním životem a osobnostmi dané doby. K získávání nových znalostí a dovedností budou využívat veřejně dostupné informační zdroje a databáze. Dále budou spolupracovat s paměťovými institucemi, jež se nachází v Lounech a jejich okolí. Při práci na úkolech programu budou žáci rozvíjet schopnosti v oblasti sociální, schopnosti sebeprezentace, obhajoby vlastních názorů, diskuze a tolerance ostatních. Také dostanou možnost využít svou tvořivost a fantazii při tvorbě tzv. recykloliteratury. Během didaktických her žáci uplatní dovednost řešit samostat- ně problémy a improvizovat. V rámci komentované prohlídky se seznámí s dochovanými architektonickými památkami 19. a 20 století. Navštíví ve Slavětíně rodný dům Konstantina Biebla a rozšíří své literární znalosti. Během exkurzí do mu- zea a knihovny získají žáci vhled do činnosti a prostor těchto institucí. Při didaktických hrách srovnají vzhled jednotlivých lounských lokalit. Zmíněné aktivity tak rozšíří jejich historické a kulturní povědomí o regionu, ve kterém žijí. |
P12 – Zpracování místního tématu z historie, folkloru, zeměpisu, hospodářství regionu a umění pro SŠ obory zakončené maturitní zkouškou To nej z Ústeckých NEJ | historie, folklor, zeměpis, hospodářství regionu, knihovna, muzeum, Ústí nad Labem | SŠ | 16 vyučovacích hodin | Denně se setkáváme s informacemi o celém světě, slýcháme o dění v nejzapadlejších regionech. Ve školním vzdělávání je světovým regionům věnována většina výukového času. Když si prohlédneme ŠVP různých škol, Česká republika je, snad kromě zeměpisu, téměř vždy provázána s postavením a událostmi ve světě. Co však víme o našem okolí? Známe své vlastní město? Proč zapomínáme na oblast nám nejbližší – místo, kde žijeme? Lekce tohoto programu nás nejbliž- ším regionem provedou a ukáží nám jeho uchopitelnost. Naší snahou bylo vytvořit je co možná nejzajímavěji, a to tak, aby se odehrávaly mimo školní lavice, přesto však s možností jejich případné realizace i při běžné školní výuce. Proto je téměř každá lekce uskutečnitelná zcela samostatně a zároveň, s různou mírou úpravy, proveditelná i v jiném regionu |
P13 – Citační etika v práci s informacemi při badatelské činnosti a kritickém myšlení | kritické myšlení, žákovské práce, plagiátorství, ověřování informací, citační etika | SŠ | 16 vyučovacích hodin | Žáci závěrečných ročníků středních škol, u nichž se předpokládá další studium na vysokých školách, se naučí lépe pra- covat s informacemi nejen v badatelské praxi. Během vzdělávacího programu se seznámí s citačními normami a prokáží své znalosti při zpracování školních prací. Dále se seznámí s novými informačními kanály, jež můžou během svého dalšího studia využívat. Nedílnou součástí programu je seznámení žáků s legislativními normami, zejména s autorským zákonem. Dále jsou žáci seznámeni s problematikou plagiátorství. Jedna z lekcí bude probíhat v anglickém jazyce. Po re- alizaci vlastních výukových lekcí napíše každý žák školní práci na vybrané téma a formou prezentace seznámí spolužáky s výsledky své tvůrčí činnosti. |
P14 – Podpora čtenářství prostřednictvím mediálních výstupů pro žáky 6. – 7. tříd ZŠ Začínáme s médii | mediální vzdělávání audiovizuální záznamy, žurnalistika, kritické myšlení, ověřování informací | 2. st. ZŠ | 16 vyučovacích hodin | Žáci se v rámci dílčích aktivit programu seznámí s různými podobami médií. Program slouží jako vhled do problematiky mediální výchovy, do které zahrnujeme fungování přenosu informací, utváření názoru na získané informace a kritický přístup k jejich ověřování. Dále má ukázat složitost při orientaci v mediálním prostoru a seznámit žáky se základními typy médií, jejich dělením a znaky. V praktické části si žáci vyzkouší tvorbu vlastních krátkých mediálních sdělení růz- ných typů za využití různých technologií a platforem. |
P15 – Podpora čtenářství prostřednictvím mediálních výstupů pro žáky 8. a 9. ročníku ZŠ Začínáme s médii | mediální vzdělávání audiovizuální záznamy, žurnalistika, kritické myšlení, ověřování informací, sociální sítě | 2. st. ZŠ | 16 vyučovacích hodin | Program Podpora čtenářství prostřednictvím mediálních výstupů se zaměřuje na práci s různými mediálními kanály, na podporu sebeprezentace žáků ZŠ, na aktivní podporu čtenářství skrze tyto kanály a především na rozvoj klíčových kom- petencí komunikace v mateřském jazyce, schopnost práce s digitálními technologiemi, schopnost učit se a na kul- turní povědomí a vyjádření. Součástí programu jsou výukové lekce a workshopy zaměřené na správu sociálních sítí, vlastní prezentace před filmovou kamerou, tvorba scénáře příspěvku či reportáže, práce s digitální kamerou, práce ve studiu – mix zvuku, mastering, stříhání zvuku a videí, práce s grafickými editory. Během jednotlivých dílčích aktivit se žáci seznámí s tím, jak funguje lounská knihovna, navštíví mediální dům Economia, seznámí se s prací redaktorů přímo ve Zpravodajství České televize. V dalších aktivitách budou vytvářet reportáže dokumentující významné události ve škole a lounské knihovně. |
P16 – Zpracování místního tématu z přírodovědy, ekologie, vlastivědy a hospodářství regionu pro žáky 3. – 5. ročníku ZŠ. Nečekaní obyvatelé města | přírodověda, ekologie, vlastivěda, hospodářství, 1. stupeň ZŠ | 1. st. ZŠ | 16 vyučovacích hodin | Cílem programu je rozvoj regionálních znalostí v oblasti přírodovědy a jejich provázání s obecným učivem. Program má za úkol podpořit kladný vztah k vlastnímu regionu, městu, k jeho přirozenému prostředí a přírodě. Zaměřuje se prioritně na přírodu přímo ve městě, věnuje se synantropním živočichům a jejich vztahu k lidskému prostředí. Žáci budou během programu kriticky pracovat se získanými vědomostmi, komunikovat a diskutovat s ostatními, samostatně objevovat a graficky zpracovávat vlastní získané vědomosti v podobě trvalých hmotných výstupů. Získají zkušenosti s prostředím svého města, jeho zvířecími obyvateli, bude jim vštěpována odpovědnost lidí za kvalitu tohoto prostředí pro všechny jeho obyvatele. |
P17 – Zpracování místního tématu z historie, zeměpisu, hospodářství regionu a umění pro žáky 8. a 9. ročníku ZŠ Napoleonské války | historie, zeměpis, hospodářství regionu, umění, 8. a 9. ročník ZŠ | 2. st. ZŠ | 16 vyučovacích hodin | Program má za cíl rozvíjet vědomostní kompetence v oblasti historických regionálních znalostí a jejich zařazení do souvislostí s obecně vyučovanými dějinami. Jeho prostřednictvím bude u žáků podporován kladný vztah k vlastnímu městu, regionu, k historii a tradici místa, kde sami žijí. Program je koncipován tak, aby rozvíjel vlastní aktivitu žáků, podporoval u nich vytváření vlastních názorů, úsudků, zážitků a zkušeností. Cílem je tedy rozvoj kompetencí komunikativních, občanských a sociálních. Vytvářením různých situačních modelů budou u žáků rozvíjeny kompetence k řešení problémů. Žáci budou během programu kriticky pracovat se získanými vědomostmi, komunikovat a diskutovat s ostatními, samostatně objevovat a graficky zpracovávat vlastní získané vědomosti v podobě trvalých hmotných výstupů. |
P18 – Zpracování místního tématu z historie, folkloru, zeměpisu, hospodářství regionu a umění pro děti MŠ Trpaslíci z Mariánské skály | historie, folklor, zeměpis, hospodářství regionu, umění, děti MŠ | MŠ | 16 vyučovacích hodin | Program je vytvořen pro děti v mateřských školách jako příklad jak využít pověstí v rámci výukových programů. Realizátor nenásilnou formou seznámí dětí s vybranou pověstí z Ústecka. Pověst je vybrána tak, aby dětem předala informace z hlediska kulturní tradice, ale zároveň tak, aby rozvíjela schopnost dětí mateřských škol v orientaci na geografii města a jeho okolí, v kontextu znalostí o přírodě a historii. Prostředkem seznámení s vlastní pověstí je čtení knížek, upravených textů, které jsou spojené s jednoduchou animací nebo výtvarně pojatých prezentací. Aktivity programu jsou zaměřené na schopnosti dětí MŠ. Účastníci programu absolvují množství didaktických her, jež tematicky vychází z vybrané pověsti, rukodělné workshopy a inscenační prezentace. Děti se budou účastnit jednoho výletu do lokality s vybranou pověstí. Aktivně budou reflektovat témata pověstí vlastní výtvarnou tvorbou nebo se účastnit divadelní animace na vybrané téma. Metodické a didaktické materiály jsou vypracovány tak, aby je po konci realizace projektu mohli využít nejen instituce poskytující formální a neformální vzdělávání v ústeckém regionu, ale i tytéž instituce z jiných regionů. |